Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, Bakanlık ile bağlı ve ilgili kuruluşların 2026 Yılı Bütçe Kanunu Teklifi ve 2024 Yılı Kesin Hesap Kanunu Teklifinin görüşmeleri kapsamında TBMM Genel Kurulu’nda önemli açıklamalarda bulundu. Uraloğlu, Kamu-Özel İşbirliği (KÖİ) modeliyle hayata geçirilen projelerin Türkiye ekonomisine katkısına dikkat çekti.
Bakan Uraloğlu, son 23 yılda ulaştırma ve haberleşme alanında KÖİ projeleri dahil yaklaşık 300 milyar dolarlık yatırım gerçekleştirildiğini vurgulayarak, “Bugün 4 sektörde tamamladığımız 71 Kamu Özel İşbirliği projesinin yatırım büyüklüğü 51 milyar dolardır. Emtia fiyatlarındaki döviz bazlı artışlar esas alındığında, aynı projeleri bugün yeniden yapmanın bedeli 90 milyar dolardır.” ifadelerini kullandı.
Projelerin kamu bütçesi ile yapılması durumunda gecikmeler yaşanacağını belirten Bakan, “Kamu Özel İşbirliği modeliyle, projeleri vaktinde bitirerek ülkemize 39 milyar dolarlık daha kârlı bir yatırım sağlamış olduk.” dedi.
“KÖİ modeli ile havalimanlarımızdan hazineye 3,57 milyar Euro katkı”
Kamu-özel işbirliğinin bir finansman modeli olduğunun altını çizen Uraloğlu, İstanbul Havalimanı, Avrasya Tüneli, Yavuz Sultan Selim Köprüsü, Kuzey Marmara Otoyolu, Osmangazi Köprüsü, İzmir Otoyolu ve 1915 Çanakkale Köprüsü gibi projelerin stratejik öneminin giderek arttığını ifade etti.
Uraloğlu, havalimanı projelerinden elde edilen gelirleri şöyle sıraladı: “Bu kapsamda İstanbul Havalimanı ve Esenboğa Havalimanı projelerimizden toplam 137 milyon Euro ilave gelir elde etmiş olduk. Ayrıca bugüne kadar İstanbul Havalimanı, Antalya Havalimanı ve Esenboğa Havalimanı’ndan toplam 3 milyar 428 milyon Euro kira geliri elde edilmiştir. Böylece Kamu Özel İşbirliği modeliyle havalimanlarımızdan hazineye yaklaşık 3,57 milyar Euro katkı sağlanmıştır.”
“Trafik artışı öngörülerin üzerinde”
Otoyollardaki trafik garantilerinin aşıldığını belirten Uraloğlu, “İstanbul–İzmir Otoyolunda %163’e, Ankara–Niğde Otoyolunda %87’ye, Avrasya Tünelinde ise %106’ya” ulaşıldığını söyledi. Diğer otoyollarda da trafik artışının beklentilerin üzerinde seyrettiğini vurguladı.
“Bunlar milletin malıdır”
KÖİ projelerinin belirlenen sürelerin sonunda devlete devredileceğini hatırlatan Uraloğlu, Yavuz Sultan Selim Köprüsü’nün 2028’de, Kuzey Marmara Otoyolu’nun ve Menemen-Aliağa-Çandarlı Otoyolu’nun ise 2030 yılında devralınacağını söyledi. “Yani bunlar milletin malıdır. Kamu Özel İşbirliği projelerinin tamamının işletme süreleri tamamlanıp Devlet’e geçtiğinde artık Bakanlığımız kendi yatırım bütçesinden daha fazlasını elde etmiş olacak.” ifadelerini kullandı.
Diğer İçerikler