ABD’li Vekilden RyanAir’e Boeing Yerine Çin Uçağı Almayın Uyarısı

ABD Temsilciler Meclisi’nin üst düzey üyelerinden Demokrat Raja Krishnamoorthi, İrlandalı düşük maliyetli havayolu Ryanair’e gönderdiği mektupta, şirketin Çinli COMAC’tan uçak almayı değerlendirmesinin ciddi güvenlik endişeleri doğurabileceğini belirterek uyarıda bulundu.

h4 { font-size: 24px !important; } Print Friendly and PDF

Reuters’ın ulaştığı mektupta, Krishnamoorthi, Ryanair CEO’su Michael O'Leary’nin Çin yapımı jetleri uygun fiyatlı olması halinde satın alabileceğine dair açıklamalarına tepki gösterdi.

Illinois milletvekili, Çinli uçak üreticisi COMAC’ın Çin ordusuyla yakın ilişkileri bulunduğunu ve yasadışı yollarla yabancı fikri mülkiyetten faydalandığına dair kanıtlar olduğunu öne sürdü. “ABD ve Avrupa havayolları gelecekte Çin askeri şirketlerinden uçak satın almayı düşünmemeli,” ifadelerine yer verdi.

Ryanair ise söz konusu mektuba yanıtında, ABD tarifelerinin uçak maliyetlerini önemli ölçüde artırması durumunda Boeing’e verdiği siparişleri iptal etmeyi değerlendirebileceğini ve COMAC gibi alternatif üreticilere yönelebileceğini belirtti.

Şirketin CEO’su O’Leary geçtiğimiz ay Skift'e yaptığı açıklamada, fiyatın uygun olması durumunda Çin’den uçak alabileceklerini söylemişti. Bu açıklama, ABD-Çin arasında süregelen ticaret gerilimleri ve havacılık sektöründe yaşanan belirsizliklerin ortasında daha fazla dikkat çekti. Boeing, ABD’nin en büyük ihracatçılarından biri olarak bu tartışmaların merkezinde yer alıyor.

Öte yandan Boeing, geçtiğimiz haftalarda Çinli havayollarına teslim edilmek üzere bekletilen üç adet 737 MAX uçağını yeniden faaliyete geçirdi. Ancak ABD’li üretici, Çinli müşterilerin bazı uçakları gümrük vergileri nedeniyle kabul etmeyeceğini açıkladı.

COMAC’ın dar gövdeli C919 modeli, 2022’de Çin iç pazarında güvenlik sertifikası alarak 2023’te hizmete girdi. Ancak Krishnamoorthi, bu uçağın Avrupa havacılık düzenleyicilerinden onay almasının yıllar sürebileceğini belirtti ve Çinli şirketin Boeing ve Airbus karşısında küresel pazarda hakimiyet kurma hedefini eleştirdi.

Ryanair, Boeing’den daha fazla uçak almayı planlarken, Boeing’in güvenlik krizi nedeniyle geciken MAX 10 modelinin sertifikasyonunu bekliyor. CEO O’Leary, nisan ortasında Financial Times’a verdiği demeçte, uçaklara gümrük vergisi getirilmesi halinde teslimatların geciktirilebileceğini söylemişti.

Öte yandan ABD havacılık sektörü, Beyaz Saray nezdinde yürüttüğü lobi çalışmalarıyla 1979 tarihli Sivil Uçak Anlaşması kapsamında gümrüksüz rejimin yeniden uygulanmasını talep ediyor.

Tüm hakları SDE'ye aittir.
Yazılım & Tasarım OMEDYA