Sultan Abdülhamit’in İstanbul-Medine Demiryolu Hattı Yeniden Canlandırılıyor

Sultan 2. Abdülhamit'in hayata geçirdiği Hicaz Demiryolu projesi 125 yıl sonra yeniden faaliyete geçecek.

h4 { font-size: 24px !important; } Print Friendly and PDF

Sultan 2. Abdülhamit'in hayata geçirdiği Hicaz Demiryolu projesi 125 yıl sonra yeniden faaliyete geçecek.   

Demiryolu hattının yeniden inşası için Suriye, Türkiye ve Ürdün arasında protokol imzalandı. İstanbul'dan başlayarak Suriye'nin başkenti Şam ve Ürdün'ün başkenti Amman'dan geçtikten sonra Medine'ye ulaşacak hat ile hem hacı adaylarının ucuz ve güvenli ulaşımı hem de ülkeler arası ticaretin geliştirilmesi amaçlanıyor. 

Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı'na bağlı Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demiryolları'nın (TCDD) öncülüğünde Ürdün ve Şam demiryolu heyetleriyle Hicaz Demiryolu Hattı'nın yeniden yapım protokolü imzalandı.  

Protokol kapsamında “hicaz demiryolu” 125 yıl önceki rotasında yeniden inşa edilecek.  

Hicaz Demiryolu Hattı, Birinci Dünya Savaşı sırasında Arap isyanı ve İngilizlerin bölgedeki faaliyetleri sebebiyle sürekli sabotajlara uğramış, İngilizlerin bazı Arap kabilelerini para vaadiyle kandırarak demiryolu raylarını söktürmesi ile işlevini yitirmişti.  

1900 yılında İstanbul'dan Mekke ve Medine'ye hızlı ve güvenli yolcu taşımacılığı için yapımına başlanan ve 1908'de hizmete alınan Hicaz Demiryolu yeniden faaliyete geçecek.  

Sabah’ın haberine göre, Hicaz Demiryolu'nun inşasına, Sultan Abdülhamid'in tahta çıkışının 25. yıldönümüne denk gelen 1 Eylül 1900'de başlanırken, 3 ülke arasındaki yeni imzalar da Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan'ın talimatıyla Eylül 2025'te yani 125 yıl sonra atılmış oldu.  

Bu ülkeler arasında yüksek hızlı tren teknolojisine sahip tek ülke olan Türkiye'de bazı mevcut konvansiyonel tren hatlarının da proje rotasına dahil edilmesi planlanıyor. Yaklaşık 3 bin 200 kilometre olan İstanbul-Mekke rotası kapsamında ilk etapta yaklaşık 1700 kilometrelik hat inşa edilmesi öngörülüyor. Ürdün'den Medine'ye uzanacak kısım için ise Suudi Arabistan ile ayrı bir protokol imzalanması hedefleniyor. Hattın inşasına 2026 yılında başlanılması bekleniyor. 

Hicaz Demiryolu’nun önemi 

Hicaz Demir Yolunun yapılmasındaki sebeplerin başında askeri, siyasi ve dini amaçlar vardı. 

Her şeyden önce demir yolu bölgeye asker sevkini hızlandıracağından muhtemel ayaklanmalara ve dışarıdan gelebilecek saldırılara karşı savunma rolü üstlenecekti, Osmanlı Devleti'nin askeri etkinliğinin artması, siyasi otoritenin de bölgede güçlenmesine yardım edecekti. Yalnız savaş ve isyan durumlarında değil normal zamanlarda da Hicaz ile Yemen'e asker ve mühimmat sevkiyatı demir yoluyla yapılacak, böylece Süveyş Kanalı'na duyulan ihtiyaç ortadan kalkacaktı. 

Hicaz hattı, hac yolculuğunu da kolaylaştırıyordu. Çünkü ortalama 40-50 gün süren hac yolculuğu hat sayesinde 4-5 güne düşüyordu.  

Proje aynı zamanda 2. Abdülhamid'in İslam alemindeki itibar ve nüfuzunu da kuvvetlendirmiş, Müslümanların ortak bir eser ve amaç etrafında dayanışmasını sağlamıştı. 

Bununla birlikte ticari faaliyetler gelişmişti. Aynı zamanda bölgede zaman zaman ortaya çıkan isyanlar da demiryolu sayesinde bastırılmıştı.  

Kaynak: A Haber, TDV, OSAV 

Tüm hakları SDE'ye aittir.
Yazılım & Tasarım OMEDYA