Birleşmiş Milletler Çocuklara Yardım Fonu (Unicef), Dünya Öğretmenler Günü vesilesiyle yayımladığı son raporda, dünya genelinde 85 milyon çocuğun hiç okula gitmediğini ve milyonlarcasının da kaliteli eğitime erişimden mahrum kaldığını açıkladı. Rapora göre, eğitim krizinin en ağır biçimde yaşandığı yerler savaş bölgeleri ve düşük gelirli ülkeler.
Eğitimde Erişim Krizi Derinleşiyor
Unicef’in verilerine göre, 2023 itibarıyla dünya genelinde okul dışında kalan çocuk ve gençlerin sayısı 272 milyona ulaştı. Bu sayı, on yıl boyunca 265 milyon civarında seyrederken, son yıllarda çatışmalar, ekonomik krizler ve iklim değişikliği nedeniyle ciddi bir artış yaşandı.
2023 yılına kadar eğitime ayrılan resmî kalkınma yardımlarının yüzde 24 azalması, eğitime erişimi daha da zorlaştırdı. Yardımlardaki bu kesintinin, okula gidemeyen çocuk sayısını 278 milyona çıkaracağı tahmin ediliyor.
“Her Öğretmen Geleceğe Yatırımdır”
Rapor, öğretmenlerin nitelikli eğitimin merkezinde yer aldığını vurgularken, birçok ülkede öğretmenlerin mesleki gelişim programlarının yetersiz olduğunu belirtti. 2024 itibarıyla ülkelerin yalnızca yüzde 31’inde etkili öğretmen gelişim sistemleri bulunuyor; bu oran, hedeflenen yüzde 64’ün yarısından bile az.
Unicef, öğretmenlerin toplumdaki en kritik figürlerden biri olduğunu hatırlatarak, “Öğretmenlere yatırım yapmak, geleceğe yatırım yapmaktır” mesajını verdi.
Kız Çocukları, Mülteciler ve Engelli Öğrenciler En Kırılgan Gruplar
Rapora göre, 234 milyon çocuğun kaliteli eğitime erişmek için desteğe ihtiyacı var. Bu çocukların 85 milyonu hiç okula gitmiyor.
Bu veriler, eğitimin sadece bir öğrenim hakkı değil, aynı zamanda eşitlik ve sosyal koruma meselesi olduğunu bir kez daha ortaya koyuyor.
Gazze, Sudan ve Haiti’de Eğitim Felaketi
Eğitim erişiminde en dramatik durumun yaşandığı yerlerin başında Gazze, Sudan ve Haiti geliyor.
Unicef, bu bölgelerde eğitimin “fiilen durma noktasına geldiğini” belirterek uluslararası topluma çağrıda bulundu.
“Hiçbir Çocuk Geleceğinden Mahrum Bırakılmamalı”
Unicef İtalya Başkanı Nicola Graziano, raporun tanıtımında yaptığı açıklamada şu ifadeleri kullandı:
“Hiçbir çocuk öğrenme ve bir gelecek kurma hakkından mahrum bırakılmamalıdır. Eğitimli, motive ve destekli öğretmenler yalnızca bilgi değil; koruma, umut ve yaşam fırsatları da sunar.”
Graziano, hükümetleri ve uluslararası toplumu eğitime yatırım yapmaya çağırarak, “Her çocuk, nerede olursa olsun bir öğretmenin rehberliğine güvenebilmelidir” dedi.
Diğer İçerikler