2026 bütçesinin taslağına göre, 2026 savunma bütçesi 112 milyar Şekel (35 milyar dolar) olacak. Savaşın başladığı 2023'e kıyasla 47 milyar Şekel artış olacak. İsrail, 2024 yılında Hamas ve Lübnan'daki Hizbullah ile çatışmalarına yaklaşık 100 milyar Şekel harcadı.
Bütçe içinde Hasbara kampanyaları için ayrılan bütçedeki artış dikkat çekti. Maliye Bakanı Bezalel Smotrich, Dışişleri Bakanı Gideon Sa'ar ile 2026 yılı bütçesi kapsamında Hasbara kampanyaları için 2,35 milyar NIS (yaklaşık 750 milyon dolar) tutarında bir bütçe konusunda anlaştı. Mevcut bütçede tahsis edilen tutar 1 milyar Şekeldi.
Bütçe, Gazze soykırımı dolayısıyla dünyada itibar kaybına uğrayan ve izole olan İsrail lehine propaganda yapılması için yürütülecek kampanyalarda kullanılacak.
Sa'ar bu konuda yaptığı açıklamada, "Bütçe artışının yanı sıra, hükümet Dışişleri Bakanlığı'nda bir kamu diplomasisi birimi kurulması önerimi de onayladı. Buna göre, tıpkı siyasi birimin başkanı gibi bakanlığa bir kamu diplomasisi birimi başkanı atanacak. Bu birim, bakanlığın tanıtım konusundaki çalışmalarını koordine edecek," dedi.
Sa'ar, "Düşmanlarımız bu konuda bize karşı büyük meblağlar yatırıyor. İsrail çok mütevazı imkanlarla hareket etti ve şimdi hem kaynaklarını artırmalı hem de yeni ve güncel yöntemler benimsemeli. Onaylanan miktarlar, İsrail'in dünyada karşılaştığı zorluklarla karşılaştırıldığında hala mütevazı, ancak bu önemli bir atılım," diye ekledi.
Hükümet yaptığı açıklamada, bütçenin ayrıca sosyal medya kampanyalarını finanse etmek, sivil toplum kuruluşlarıyla iş birliği yapmak ve liderler, seçilmiş yetkililer, etkili kişiler ve diğer kişilerden oluşan heyetleri İsrail'e getirmek için kullanılacağını belirtti.
Yair Lapid (Yesh Atid) gibi muhalif isimler tarafından eleştirilen bütçenin resmiyet kazanması için Knesset'te onaylanması gerekiyor.
Hasbara nedir?
Hasbara, İsrail devleti ve politikalarının dünya kamuoyuna tanıtılması, savunulması ve olumlu bir imaj yaratılması için yürütülen resmî ve yarı-resmî propaganda, halkla ilişkiler ve diplomasi faaliyetlerini ifade eder. İsrail’in dış politikalarını, güvenlik önlemlerini, askeri operasyonlarını uluslararası arenada meşru ve haklı göstermeyi amaçlar.
Hem devlet kurumları (Dışişleri Bakanlığı, Stratejik İşler Bakanlığı, ordu sözcülüğü) hem de sivil toplum kuruluşları, gönüllü gruplar ve diaspora Yahudileri tarafından kampanya yürütülür.
1970’lerde Dışişleri Bakanlığı bünyesinde resmen başlayan Hasbara kampanyaları 2000’li yıllarda özellikle İkinci İntifada ve Gazze operasyonları sırasında büyük bir organizasyona dönüştü. 2009’dan itibaren “Dijital Hasbara” dönemi başladı; binlerce gönüllü ve ücretli kişi sosyal medyada İsrail’in hukuk dışı eylemlerini haklı çıkarmak için çalışıyor. Günümüzde Hasbara Fellowships, StandWithUs, Israel Project, ACT.IL gibi örgütler ve uygulamalar bu faaliyetlerin önemli aktörleridir.
Gerçekleri çarpıtan, yanıltıcı bilgi yayan, profesyonel trollük ve astroturfing (sahte taban hareketi yaratma) taktikleri kullanan sistematik bir propaganda makinesi olarak faaliyet gösterdiği gözlenmektedir.
Diğer İçerikler