Çin, geleneksel deniz yollarına bağlılığı azaltarak Avrupa ile Asya arasındaki ticareti kara üzerinden hızlandırmak için “kara Süveyş Kanalı” olarak anılan stratejik bir lojistik rotanın inşasını sürdürüyor. Bu projenin merkezinde yer alan Chongqing, ülkenin batısında yer alan, dağlık alanlarla çevrili büyük bir sanayi ve ticaret merkezidir.
Şehir, halihazırda Güneydoğu Asya (örneğin Vietnam ve Singapur) ile Almanya ve Polonya gibi Avrupa ülkeleri arasında yüksek hızlı yük trenleriyle günlük bazda faaliyette bulunan önemli bir aktarma noktası haline gelmiştir. Bu hat, geleneksel deniz rotalarına kıyasla 10–20 gün daha hızlı teslimat süresi sunmakta ve gümrük işlemlerini büyük ölçüde kolaylaştırmaktadır. Ayrıca, ASEAN (Güneydoğu Asya Ülkeleri Birliği) içindeki hızlı tren altyapısının 2023’te devreye girmesiyle, Hanoi–Chongqing hattındaki taşımada süre 5 güne kadar düşmüş, Avrupa’ya ulaşım tamamen iki haftadan kısa sürede mümkün hale gelmiştir.
Üretim ve Stratejik Avantaj
Chongqing, dünya laptop üretiminin yaklaşık üçte birini gerçekleştiren, elektrikli araç üretiminde öne çıkan ve Çin’in otomobil ihracatının dörtte birini gerçekleştiren bir sanayi merkezidir. Bu sayede lojistik ve üretim açısından çift yönlü bir stratejik avantaja sahiptir.
Jeopolitik Arka Plan
Küresel ticaretin deniz rotalarına bağlılığı, ABD ve müttefiklerinden kaynaklanan artan siyasi ve güvenlik riskleri nedeniyle Çin tarafından yeniden değerlendiriliyor. Özellikle Trump döneminde yoğunlaşan ticaret çatışmaları, Süveyş Kanalı, Hürmüz ve Malakka boğazları gibi stratejik deniz yollarının kırılganlığını ortaya koymuştur.
Dahası, COVID-19 pandemisi deniz taşımacılığı tedarik zincirlerinde ciddi aksamalara yol açtı. 2023’te Çin’e ait bazı taşımaların el konulması riski, Rusya üzerinden yapılan ticaret yollarının güvenliğini tartışmalı hale getirdi. Buna karşılık 2024 yılında ikili ticaret hacimleri artmakla birlikte, Çin “Orta Koridor” gibi alternatif yolları Kazakistan ve Hazar Denizi üzerinden geliştirmeye başlamıştır.
Zorluklar ve Finansman
Ancak bu kara temelli proje, altyapı eksiklikleri, yüksek taşıma maliyetleri, gümrük süreçlerindeki gecikmeler ve sürdürülebilir finansman gibi önemli sorunlarla karşı karşıyadır. Birçok rota, Kuşak ve Yol Girişimi kapsamındaki yatırımlar çerçevesinde devlet desteğine dayalı olarak işliyor.
Diğer İçerikler